Hoe stel ik 2FA in?

Tweefactorauthenticatie (2FA) is een extra beveiligingsmaatregel die je account beschermt door twee vormen van identificatie te vereisen: je wachtwoord en een eenmalige code van een authenticatie-app. Dit is een verplichting omdat we met medische data omgaan.

Zo stel je tweefactorautenticatie in

Stap 1: Log in op je account

  1. Open de HealthTalk-website in je webbrowser en log in met de aangemaakte inloggegevens.
  2. Bij de eerste keer inloggen vraagt HealthTalk je om een QR-code te scannen met een authenticator-app.

Stap 2: Kies je 2FA-methode

  1. Gebruik een app als Microsoft Authenticator, Google Authenticator of Authy.
  2. Als er nog geen authenticator-app op je mobiel staat, ga dan naar de Google Playstore of Apple Store, zoek op Authenticator en download een van de opties.

Stap 3: Instellen via een authenticator-app

  1. Open de authenticator-app, selecteer Account toevoegen en scan de QR-code om HealthTalk toe te voegen.
  2. De app toont vervolgens een 6-cijferige code. Voer deze code in het daarvoor bestemde veld in de browserpagina om je account te verifiëren.

Stap 4: Sla je back-upcodes op

  1. Na het instellen genereert het systeem een set back-upcodes.
  2. Bewaar deze codes op een veilige plek (bijvoorbeeld in een wachtwoordbeheerder).
  3. Je kunt deze codes gebruiken als je geen toegang meer hebt tot je authenticatie-app of telefoon.

Stap 5: Gebruik je 2FA

  1. Telkens wanneer je bent uitgelogd van je account, dien je opnieuw in te loggen met 2FA.
  2. Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in.
  3. Open de authenticator-app en klik op het door jou aangemaakte HealthTalk account.
  4. Voer vervolgens de 6-cijferige code die daar verschijnt in op de inlogpagina van HealthTalk.

Veelgestelde vragen over 2FA

  1. Wat als ik mijn telefoon kwijtraak?
    Gebruik een van de back-upcodes (één regel) die je tijdens het instellen hebt opgeslagen. Check of je verbindt met het correcte account; jouw organisatie wordt daarin vermeld.
  2. Wat als ik mijn 2FA opnieuw moet instellen?
    Als je al 2FA hebt ingesteld maar deze wilt resetten, ga dan naar Instellingen in je profiel. Je ziet deze optie onderaan de pagina.
Reset 2FA
  1. Is 2FA verplicht?
    Tweefactorauthenticatie (2FA) is door internationale (ISO) en Nederlandse (NEN) standaarden verplicht bij omgang met sensitieve, medische persoonsgegevens. In sommige gevallen kan je ook gebruik maken van Single Sign On (SSO), waarbij je met je Microsoft of Google account inlogt. Je hoeft dan niet bij HealthTalk in te loggen met 2FA. Jouw organisatie bepaalt wanneer 2FA en wanneer SSO wordt gebruikt.