Kan ik HealthTalk gebruiken met Citrix of een VPN?

Nee, het is niet mogelijk om HealthTalk te gebruiken binnen Citrix of wanneer een VPN-verbinding actief is. Wanneer een zorginstelling voor Citrix of een VPN heeft gekozen, heeft dit namelijk invloed op andere applicaties, zoals HealthTalk. Hieronder leggen we uit waarom.

Wat is Citrix?

Citrix is een softwareplatform waarmee je op afstand toegang kunt krijgen tot een virtuele werkomgeving. Het stelt gebruikers in staat om applicaties en desktops te gebruiken alsof ze lokaal op hun computer draaien, terwijl ze in werkelijkheid op een server in een datacenter staan. Dit is handig voor bedrijven die werknemers veilig en flexibel willen laten werken, ongeacht hun locatie.

Als de Citrix-sessie wordt beheerd door de organisatie, kan dit daarom het beleid voor mobiel apparaatbeheer afdwingen, zoals:

  • Bepaalde apps blokkeren terwijl Citrix actief is (waaronder HealthTalk).
  • De toegang tot lokale opslag, microfoon of camera beperken voor niet-Citrix-apps.
  • VPN-afdwinging: Als Citrix het dataverkeer via een beveiligde route loopt, kan het verbindingen blokkeren die andere apps nodig hebben. HealthTalk werkt niet als een VPN-verbinding actief is.

Wat is een VPN-verbinding?

Een VPN (Virtual Private Network) is een beveiligde verbinding tussen jouw apparaat en een netwerk via het internet. Het versleutelt je internetverkeer, waardoor je gegevens beschermd zijn tegen hackers of onbevoegde toegang. VPN’s worden vaak gebruikt om veilig toegang te krijgen tot een bedrijfsnetwerk op afstand.

Hoe controleer ik of Citrix wordt gebruikt?

Op laptop (Windows of macOS):

  1. Startmenu (Windows) of Launchpad (Mac) openen.
  2. Zoek naar “Citrix Workspace” of “Citrix Receiver”.
  3. Als je de applicatie ziet of kunt openen, dan is Citrix geïnstalleerd.
  4. Soms zie je bij gebruik van Citrix een venster met een virtuele desktop of specifieke apps zoals Outlook of Word, die op een Citrix-server draaien.

Op mobiel (iOS/Android):

  1. Open de applijst en zoek naar Citrix Workspace.
  2. Als de app geïnstalleerd is en je bent ermee verbonden, dan werk je via Citrix.
  3. Je ziet dan vaak een werkomgeving of applicaties binnen die app.

Hoe controleer ik of een VPN-verbinding wordt gebruikt?

Op laptop (Windows):

  1. Klik op het netwerkicoontje rechtsonder in de taakbalk.
  2. Als er een VPN actief is, zie je vaak iets als “Verbonden met [VPN-naam]”.
  3. Je kunt ook via Instellingen > Netwerk en internet > VPN zien of er een verbinding actief is.

Op laptop (Mac):

  1. Klik op het VPN-icoontje in de menubalk (meestal een klein sleutel-icoon).
  2. Of ga naar Systeemvoorkeuren > Netwerk, en kijk of een VPN is verbonden.

Op mobiel (iOS/Android):

  • Kijk bovenin het scherm naar de statusbalk:
    • Bij iPhone verschijnt er een klein “VPN”-icoon naast het batterijsymbool als er een VPN actief is.
    • Bij Android zie je meestal ook een “VPN”-icoontje in de notificatiebalk.
  • Je kunt ook naar Instellingen > VPN gaan om de status te controleren.