Wachttijden in de GGZ verkorten? De mogelijke oplossingen met AI
In Nederland wachten jaarlijks duizenden mensen met mentale problemen te lang op specialistische zorg. De geestelijke gezondheidszorg is overbelast en daar moet wat aan gebeuren, zodat iedereen op tijd de benodigde hulp kan krijgen. Met onze nieuwste AI-oplossingen streven we ernaar om de juiste hulp sneller beschikbaar te maken. Hoe? Dat leggen we graag uit.
Wachttijden in de GGZ een urgent probleem
Met betrekking tot de wachttijden in de GGZ gelden treeknormen. Volgens deze norm is veertien weken momenteel de maximaal aanvaardbare wachttijd. Dat is vier weken voor het eerste intakegesprek, vier weken voor het vaststellen van de diagnose en zes weken voor het beginnen van de behandeling. Een richtlijn die echter niet altijd wordt gehaald door de zorgverleners. Zo bleek bijvoorbeeld dat in 2023 bijna de helft van de wachttijden in de specialistische GGZ deze norm overschreed. En hoe langer iemand moet wachten op hulp, hoe groter het probleem kan worden. Dat moet én kan korter!
Hoe AI kan bijdragen aan het verminderen van wachttijden
Een van de manieren om de wachttijden te verkorten is door slimme ICT mogelijkheden in te zetten. AI heeft enorme potentie om processen te verbeteren, administratieve lasten te verminderen en sneller diagnoses te stellen. Diverse eHealth oplossingen zijn in ontwikkelingen om de zorg te ondersteunen en de eerste resultaten bewijzen zich al. Denk aan vermindering van de administratieve lasten, moeiteloos beheer van de gehele cliënthistorie en beter inzicht in het integrale dossier.
Toch is er nog te weinig opschaling vanwege een aantal grote barrières, waaronder strikte regelgeving, databeschikbaarheid en implementatiebereidheid. Vanuit HealthTalk zorgen we ervoor dat daar geen zorgen meer over nodig zijn.
De voordelen van HealthTalk
Zo bieden wij ondersteuning voor audioprocessing, rapportage en documentopslag met externe applicaties. Elk detail van een gesprek wordt in realtime getranscribeerd en gedocumenteerd. Met 99% nauwkeurigheid identificeert HealthTalk personen tijdens consultaties, zodat de juiste gegevens correct worden toegewezen aan cliënten, familieleden of zorgverleners.
Wij voldoen daarbij aan alle wet- en regelgeving voor AI in de zorg. Zo hebben wij een Private AI met verfijnd Large Language Model (LLM) op speciale hardware in Nederland, waardoor 100% geborgd is dat de data in Nederland is en blijft. Dit is ontwikkeld voor zorgspecifieke verslaglegging en transcriptie, waardoor een hogere nauwkeurigheid én veiligheid worden gegarandeerd. Deze AI is volledig controleerbaar door de zorgverlener om transparantie te garanderen.
Een extra functie voor de cliënt is onze motiverende chatbot. Deze biedt gepersonaliseerd advies, realtime motivatie en gezondheidsherinneringen, wat het herstel en de vooruitgang in de geestelijke gezondheid van de cliënt ondersteunt.
Tot slot
De afgelopen jaren zijn wij al actief met digitalisatie in de zorg. Inmiddels gaan de ontwikkelingen met AI-toepassingen zo snel dat we meer en meer concrete AI pilots uitvoeren en doorontwikkelen bij en met onze gebruikers en daarbij de verdere professionalisering van de services eromheen.
Door de samenwerking met de GGZ-professionals kunnen we processen optimaliseren en lange wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg terugdringen. Meer weten over wachtlijsten en zorgoplossingen? Lees het op Weg van de wachtlijst.